Direct contact? 020 - 223 55 61
Menu

Stel jij, als onderaannemer, jouw klant centraal?

02 december 2019

 

In 2017 publiceerde Capgemini een onderzoek waaruit bleek dat 75% van de ondervraagde bedrijven er heilig van overtuigd was dat zij de klant centraal stelde. Datzelfde onderzoek liet echter pijnlijk zien dat  slechts 35% van de klanten het eens was met die stelling. Slechts 3 van de 10 bedrijven voldeed aan de verwachtingen van de klant. Een pijnlijk onderzoek dat laat zien waar een grote blinde vlek te vinden is binnen organisaties. Het onderzoek is uitgevoerd binnen de digitale dienstverlening maar de verwachting is dat het verschil tussen verwachting en beleving bij meer sectoren aardig uit de pas loopt.

 

De vraag die boven komt drijven is of jouw bedrijf echt de klant centraal stelt. Uiteraard lever je je dienstverlening zo goed mogelijk af en voldoe je aan je contractuele verplichtingen. Maar het punt waar men op dient te letten is het woordje klantverwachting. Hierin ligt het grootste gevaar en ligt ook een verantwoordelijkheid voor de onderaannemer om tijdens de uitvoering bij te sturen.

 

Stel we gaan in november op vakantie naar Italië, wat neem je mee? Skies of een polo? In de Italiaanse Alpen kun je in de winter prima skiën maar op Sicilië kun je 's winters in een polo langs de Middellandse Zee lopen. Welke verwachting je in eerste instantie had, bepaalt de vreugde of teleurstelling bij aankomst. Met skischoenen is lastig lopen op een zandstrand.

 

De juiste vragen stellen

Tijdens de uitvoering van een bouwproject werken veel partijen samen en ook al maken ze samen één gezamenlijk bouwwerk, ieder heeft een eigen beeld voor ogen. Belangrijk is om tijdens overleg met de klant de vraag te stellen wat zijn of haar verwachting is? Als je weet wat de verwachting is van de ander is het ook makkelijker om hierop in te spelen. Stel af en toe de vraag aan je klant wat zijn of haar ervaring is tot nu toe en welke verwachtingen men heeft. Als je ziet dat dit niet overeenkomt met de werkelijkheid is het zaak bij te sturen. Jij was toch immers degene die de klant centraal te stelt?!

Schema

 

Wil je tips ontvangen om je calculatiekosten te drukken en de scoringskans op offertes te verbeteren? Download dan onze gratis whitepaper met 7 makkelijk toepasbare tips.

download de whitepaper